Marketing 4P

Marketing mix to inaczej kompozycja marketingowa, czyli zespół elementów za pomocą których możliwe jest oddziaływanie na rynek. Stanowi on podstawę wiedzy o każdej działalności gospodarczej, zawierającą wszystkie elementy na których powinien się skupić każdy przedsiębiorca chcący odnieść sukces. Czego wobec tego dotyczą te cztery elementy?

Marketing 4P

Twórcą Formuły 4P był Edmund Jerome McCarthy, według którego rozłożenie sposobu działania danej firmy na czynniki pierwsze przyczynia się do usprawnienia jej funkcjonowania. Możliwe staje się bowiem wykonanie dogłębnej analizy i przygotowanie znacznie bardziej precyzyjnych strategii działania oraz stworzenie lepszego biznesplanu dla nowych przedsięwzięć. Marketing mix dzieli się na cztery elementy – product, price, place i promotion.

  • Produkt (product)

Ten aspekt dotyczy fizycznego towaru bądź usługi, czyli tego co oferuje dana firma. Chodzi tutaj o charakterystykę produktu właściwego, jego przydatność dla klientów, innowacyjność i unikatowość. Analizie poddawane są zarówno wygląd opakowania i estetyka, jak również wzbudzające przez produkt emocje. Analizując produkt, zwraca się uwagę nie tylko na jego cechy zewnętrzne, ale także na korzyści, które może uzyskać decydujący się na jego zakup klient. Produkt musi przynosić więc korzyść i zaspokajać potrzeby klientów.

  • Cena (price)

W przypadku ceny produktu jest ona wynagrodzeniem dla przedsiębiorcy i wydatkiem dla klienta. Właściciel firmy chce na sprzedaży produktu zarobić jak najwięcej, a klient chce jak najmniej za niego zapłacić. Pojawia się więc konflikt. Element drugi dotyczy więc strategii ustalania optymalnej ceny, którą można sterować za pomocą rabatów, upustów, promocji czy wyprzedaży.

  • Dystrybucja (place)

Element trzeci dotyczy tego, w jaki sposób produkt/usługa zostanie umieszczony na rynku. Do dyspozycji są różne kanały dystrybucji i warto budować kilka niezależnych od siebie kanałów, co wpływa na ugruntowanie pozycji firmy na rynku.

  • Promocja (promotion)

Element czwarty dotyczy promocji, dzięki której możliwe jest zwiększenie sprzedaży produktów/usług. Dzięki skutecznej promocji możliwe jest budowanie silnej marki i chociaż jest to proces długotrwały, to jednak bardzo opłacały. Nie chodzi tutaj jedynie o promocję, ale także o reklamę, public relations, sponsoring i sprzedaż osobistą.


Na podstawie: https://getso.pl/kompedium-marketingu/marketing-mix-czym-jest-model-4p/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.
You need to agree with the terms to proceed

Menu