Sklep internetowy – prawne aspekty cz.1

W tym poradniku opiszemy na co zwrócić uwagę, gdy planujemy otworzyć sklep internetowy ze szczególnym uwzględnieniem prawnych aspektów takiego przedsięwzięcia.

Zakładamy sklep internetowy

Jeżeli już decyzja o rodzaju prowadzonej w internecie działalności została podjęta, należy zastanowić się czy tego rodzaju działalność wymaga podjęcia dodatkowych kroków (zezwolenia, zgłoszenia) i czy nie jest w pewien sposób reglamentowana lub podlega dodatkowym obostrzeniom.

Ważne także jest, czy sprzedaż będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych (B2C) czy tylko przedsiębiorców (B2B).

Następnie przeanalizować trzeba, czy konieczny będzie zakup kasy fiskalnej.

Podjąć należy również decyzję, czy działalność będziemy wykonywać osobiście czy zatrudnimy pracowników lub zlecimy wykonywanie pewnych procesów firmom zewnętrznym. Ma to znaczenie dla konieczności przygotowania pewnego rodzaju wzorców umów lub dokumentacji (np. umów o pracę, powierzenia przetwarzania danych osobowych itd.).

Kolejnym etapem jest prawidłowe zaplanowanie procesu zakupowego, w tym również sposobu udzielania zgody na przetwarzanie danych osobowych klientów lub przesyłania informacji handlowych.

Prawne obowiązki

Następnie trzeba przygotować politykę prywatności i cookies. Na sam koniec należy przystąpić do przygotowania regulaminu sklepu, który będzie do niego dostosowany.

Kolejnym etapem będzie wdrożenie m.in. procedur z zakresu ochrony danych osobowych (również umów powierzenia przetwarzania danych osobowych lub upoważnień do przetwarzania danych osobowych) i przygotowanie dokumentacji wewnętrznej firmy (jak polityki bezpieczeństwa, instrukcji zarządzania systemem informatycznym), która będzie odzwierciedleniem tychże procedur.

Następnie należy ustalić czy w naszym przypadku zasadne będzie dokonanie zgłoszenia zbioru danych do GIODO (taki obowiązek będzie istniał do 15 maja 2018 r.) lub powołania ABI.

Od strony stricte prawnej dla stworzenia sklepu internetowego niezwykle istotne jest zaprojektowanie informacji widocznych na stronie (zakładki etc.).

Na każdym z tych etapów istotny jest audyt prawny, który będzie polegał na zweryfikowaniu, czy nasza wizja sklepu jest do pogodzenia z obowiązującymi przepisami oraz czy założenia rozwiązań prawnych rzeczywiście funkcjonują w praktyce.

Ale o tym już szerzej w następnych częściach poradnika.


Autorem poradnika jest Radca prawny Katarzyna Brzozowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.
You need to agree with the terms to proceed

Menu