Pozycjonowanie (SEO – Search Engine Optimization/Optimizer)
Działania mające za zadanie poprawę pozycji konkretnej witryny/serwisu internetowego pod konkretną frazę (słowo kluczowe) w wynikach naturalnych wyszukiwarki.

Wyniki Organiczne/Naturalne (Organic Search)
Lista wyników wyświetlanych pod konkretną frazę dzięki algorytmowi wyszukiwarki. W Google jest ponad 200 czynników, które wpływają na pozycję. Oprócz wyników naturalnych, w wynikach wyszukiwania można spotkać również płatne linki Google Adwords, zwykle są to pierwsze wyniki wyszukiwania (max. 4).

Linki Sponsorowane (PPC – Pay Per Click)
System reklamy dostarczany przez wyszukiwarkę, w którym za opłatą nasza strona wyświetlana jest w wynikach pod konkretną, wybraną frazę. Mamy też możliwość ustawienia własnej treści reklamy, możliwe są również reklamy graficzne. Najpopularniejszy system to Google AdWords. Rozliczana w rozmaitych modelach:

  • PPC – płacimy za kliknięcie użytkownika w reklamę
  • CPM – płacimy za ilość wyświetleń reklamy
  • CPA – płacimy za pożądaną akcję użytkownika wykonaną na stronie

Słowo/Fraza kluczowa (Keyword)
Wybrane w procesie analizy słów kluczowych, po którego wyszukaniu przez użytkownika, nasza strona ma pojawiać się jak najwyżej w rezultatach.

Marketing w wyszukiwarkach (SEM – Search Engine Marketing)
Czynności związane z promocją w wynikach wyszukiwania, zarówno płatnych (PPC), jak i w wynikach organicznych (SEO). W ogólności SEO + PPC = SEM.

Reklama Kontekstowa
Najczęściej wyniki z linków sponsorowanych, które wyświetlane są na stronach partnerów wyszukiwarki, powiązanych treściowo ze słowami kluczowymi, pod które się reklamujemy. Najpopularniejszy system to Google AdSense.

SERP (Search Engine Result Page)
Strona z wynikami wyszukiwania pod konkretną frazę. Przeniesione do potocznej mowy w środowisku zajmującym się pozycjonowaniem. Przykład “Jak wysoko jesteś w SERPach na frazę “pozycjonowanie opole“?

Użyteczność (Usability)
Dbałość o poprawną, przyjazną dla użytkowników strukturę treści na stronie a także intuicyjność obsługi witryny (user-friendly).

Dostępność (Accessibility)
Dbałość o poprawne wyświetlanie strony na różnych urządzeniach oraz platformach, a także ułatwienia dla użytkowników, mających np. problemy ze wzrokiem.

Standardy sieciowe i walidacja
Określone przez W3C wytyczne dotyczące struktury kodu witryny, które nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale mogą sprawić, że nasza strona będzie bardziej przyjazna dla robotów (np. będzie szybciej się ładować)

Anchor
Tekst odnośnika, który widoczny jest dla użytkowników. Jest przydatny przy pozycjonowaniu zwłaszcza jeśli zawiera słowo kluczowe.

Link
Odnośnik/hiperłącze, które znajduje się na stronie

Backlink (BL)
Link zwrotny, prowadzący do naszej witryny (najczęściej, gdy wymieniamy się z kimś linkami).

Robot/Bot
Mechanizm wyszukiwarki, który przegląda internet i indeksuje strony www po to, by następnie algorytm wyszukiwarki dobrał pozycję strony pod konkretne frazy.

User Agent
Nazwa, pod którą roboty odwiedzają naszą stronę (Np. useragent: googlebot). Pozwala wyeliminować ruch pochodzący od robotów np. w systemach statystyk, oraz do rozpoznania robota w przypadku Cloaking’u.

Farmy linków
Strony powstałe do masowego umieszczania linków do pozycjonowanych stron

Zaplecze
Strony które tworzymy wyłącznie po to, aby umieścić do nich link do witryny pozycjonowanej i w ten sposób polepszyć wyniki w SERPach.

Precle (Presell Pages)
Witryny, na których możliwe jest dodanie artykułu sponsorowanego, który w treści zawiera link do strony pozycjonowanej.

Katalogi
Moderowane zbiory linków pogrupowane tematycznie. Mają coraz mniejsze znaczenie przy pozycjonowaniu.

Systemy Wymiany Linków (SWLe)
Zautomatyzowane skrypty generujące linki z/do naszej strony.

Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie w ramach tej samej domeny. Ważne z punktu widzenia pozycjonowania, warto zadbać o słowa kluczowe w anchorach.

Rel Nofollow
Atrybut linku wychodzącego z witryny, który ogranicza jego skuteczność w pozycjonowaniu.

Filtr
Mechanizm obniżający pozycje strony na daną frazę za przewinienia np. spam

Ban
Wyrzucenie całej domeny z wyszukiwarki. Efekt stosowania technik spamerskich.

Redirect 301/ Przekierowanie 301
Rodzaj przekierowania który przenosi użytkownika/robota na nową stronę wraz z pozycją w wyszukiwarce. Pozwala zachować osiągnięcia SEO w momencie, kiedy zmieniamy adres witryny.

Google Personalized Search
Zmiany w algorytmie Google, które uzależniają wyniki organiczne od historycznej aktywności użytkownika. Przykładowo, jeśli wcześniej długo przebywał na jakiejś witrynie, jest prawdopodobnie, że przy kolejnych wyszukaniach znajdzie się ona wyżej w wynikach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Fill out this field
Fill out this field
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email.
You need to agree with the terms to proceed

Menu